Soovid osta hulgi?
Helista meile: +372 51 900 330

Suhkur ja suhkuasendajad

Suhkur ja suhkuasendajad
ERYTHRITOL 1 kg
ERYTHRITOL 1 kg

€7,99

MAPLE SYRUP C BIO 500 ml
MAPLE SYRUP C BIO 500 ml

€12,99

Suhkur mängib enamus inimeste elus suuremat rolli kui arvatagi osatakse. Siin artiklis püüame suhkru olemuse lahti kirjutada ja teha väikse ülevaate alternatiividest. Loodetavasti saate hea ülevaate suhkruasendajatest. Kes meist ei teaks, et moosi keetmise üks olulisemaid komponente on suhkur. Samuti on suhkur oluline koostisosa erinevates pagaritoodetes, maiustustes ja kommides. Suhkrut saame aga pahatihti ka sellisetest toitudest, mida esialgu magusaga seostada ei oska. Nii näiteks on suhkrut lisatud maitsete tasakaalustamiseks ka paljudesse soolastesse valmistoitudesse nagu näiteks leivad, kastmed, ketsup, purgisupid jne. Nii võib juhtuda, et meie igapäevane toidulaud sisaldab seetõttu suhkrut rohkem, kui me oskame ette kujutada. Kuidas aga mõjutab keha toimimist liigne suhkru tarbimine ning mida kujutavad endast erinevad suhkruasendajad? Kiiresti ja aeglasemalt imenduvad süsivesikud Inimese keha on loodud töötama peamiselt süsivesikutest saadaval kütusel. Umbes pool päevasest kaloraazist ehk 50-60 protsenti toiduga saadavast energiast peaksid moodustama süsivesikute rikkad toidud. Oluline on siinkohal aga vahet teha nn kiiresti ja aeglasemalt imenduvatel süsivesikutel, sest nende mõju veresuhkrutaseme kõikumisele on erinev. Samuti on oluline mõista, et süsivesikud on lai üldine termin ning kõik süsivesikud ei ole suhkrud, küll aga on suhkrud üks osa süsivesikutest. Kes meist ei teaks, et väga tühja kõhuga poodi minnes on seal tehtavad ostud sellised, mis annavad kiiresti energiat? Nii kipuvadki sellises olukorras ostukorvi rändama pigem rohkelt töödeldud toidud ja nende hulgas nn kiirete süsivesikute allikad. Need on näiteks valgest jahust valmistatud rafineeritud tooted – saiakesed, koogid ja muud suhkurikkad maiustused. Kiire energiataseme tõusu saab aga ka valgest jahust valmistatud makaronidest, tärkliserikkast kartulist ja riisist. Ettevaatlik tasub olla ka väga magusate puuviljadega nagu näiteks banaan ja viinamarjad ning ka kuivatatud puuviljad. Nende söömise tagajärjel saab organism kiire energia puhangu, sest ka väga magusates puuviljades leiduv naturaalne suhkur tõstab kiiresti veresuhkru taset. Paraku järgneb sellele ka kiire energiataseme langus, mida tuntakse näiteks väsimusena. Nii tekibki n.ö nõiaring, kus vastupandamatut soovi haarata näiteks kommikausist uus maiustus, on raske kontrollida. Enamasti tekivad sellised isud just siis, kui tegelikult on kõht tühi ning viimasest toidukorrast on palju aega möödas. Jaotades aga toidukorrad päeva peale ühtlaselt ning tarbides rohkem terviklikku toitu ja aeglasema iseloomuga süsivesikuterikkaid toite saab lihtsasti selliseid isusööste vältida. Tasakaalus veresuhkrutase Veresuhkru taseme kõikumist mõjutavad peamiselt süsivesikuterikkad toidud. Asjaolu, kui kiiresti mingis toiduaines sisalduvad süsivesikud verre imenduvad on seotud süsivesikute iseloomu, tarbitavava toidu koguse, aga ka toiduaine töötlemise meetodi ning rasvade ja valkude sisaldusega toidus. See, kui kiiresti ja millises koguses toiduainetes olevatest süsivesikutest seedekulglas glükoosiks lammutatakse on toiduainete lõikes väga erinev. Kiirus sõltub selles toiduaines olevast suhkru tüübist, aga ka kiudainetest ja tärklise tüübist. Mida vähem tekib puhast glükoosi erinevate süsivesikute lagunemisel, seda vähem tõuseb söögijärgne veresuhkur. Niisiis, süües regulaarselt, tasakaalustatult ja rohkem terviklikku toitu nagu näiteks täisteraviljast valminud tooteid, köögivilju, kaunvilju ja rohelisi lehtvilju ning vähem magusaid puuvilju ja marju on võimalik hoida energia taset ühtlasemana ja seeläbi vältida isusööste. Samuti on võimalik nii kehakaal kontrolli all hoida või ülekaalulisuse korral kaalu vähendada kui ka hoida mõttetegevus erksana ja keskendumisvõimet parandada jpm. Looduslikud suhkrud ja lisatud suhkur Suhkrut sisaldavad enamus toiduained, valmis road ja joogid. Suhkrut ei pea kartma, sest paljud toidud ja toiduained sisaldavad nn looduslikku suhkrut. Pigem tuleks endale selgeks teha, millised on looduslikud suhkruallikad ja kust neid saada võib ning vähendada lisatud suhkrute tarbimist. Looduslikud suhkruallikad on näiteks sahharoos, mida leidub peaaegu kõikides taimedes. Fruktoos ja glükoos, mida nimetatakse ka viinamarjasuhkruks on esindatud puu ja köögiviljades, mees, marjades ja lilleõites. Maltoosi sisaldavad teraviljad ja tärklist leidub juurviljades. Laktoos aga on piimas leiduv piimasuhkur. Seega süües mitmekesiselt peaksimegi oma magusavajaduse saama rahuldatud just looduslikke suhkruid tarbides. Ettevaatlik tuleb olla lisatud suhkrute tarbimisel. Lisatud suhkruteks nimetatakse seda, kui toidu valmistamise käigus lisatakse söögile magustajat. Enamasti kasutatakse toitude magustamiseks valget lauasuhkrut, tööstuses aga ka erinevaid siirupeid nagu näiteks glükoosi- ja fruktoosisiirup . Valge lauasuhkur on rohkelt rafineeritud ning selle protsessi käigus on sealt eemaldunud kõik vitamiinid ja mineraalained. Kuna suhkru tarbimine mõjutab otseselt veresuhkru taseme suurt kõikumist siis seeläbi saab kannatada hea enesetunne, võib tõusta kehakaal, tekkida keskendumise häired, esineda ärevust jne.


Alternatiivsed magustajad


Mida aga kujutavad endast poelettidel pakutavad alternatiivsed magustajad? Näiteks rafineerimata toor-roosuhkur on kõige vähem töödeldud suhkur ning tänu sellele on selles säilinud ka vitamiine ja mineraalaineid. Magustajana saab kasutada ka mett ja vahtrasiirupit, mis on küll tervislikumad valikud, kuid kindlasti on oluline teada, et ka need on suure glükeemilise koormusega ning mõjutavad seetõttu suuresti veresuhkrutaseme kõikumisi. Aeglasema iseloomuga magustajatena saab esile tuua agaavisiirupi ja kookospalmisuhkru. Väikese glükeemilise koormusega on ka ksülitool ja jaanikauna pulber. Erütritooli ja steevia mõju veresuhkrutasemele on aga olematu. Nende glükeemiline koormus ja kalorsus on 0. Looduslikult leidub erütritooli vähesel määral näiteks viinamarjades, melonites, pirnides. Erütritool on iseenesest polüalkoholide hulka kuuluv magusamaitseline lisaaine, mida organism omastab aeglaselt ning seetõttu sobib see hästi näiteks diabeetikutele, kes peavad hoolega jälgima veresuhkrutaseme kõikumisi. Kuna erütritooliga magustamine võimaldab hoida veresuhkrutaset tasakaalus, siis sobib selle kasutamine väga hästi näiteks kaalu langetada soovivatele inimestele, aga ka kõigile neile, kes soovivad vältida suurt veresuhkrutaseme kõikumist. Erütritooli saab edukalt kasutada magusroogade valmistamisel ning see sobib hästi nii küpsetistesse kui magustoitudesse. Kunstlikud magusained Väga ettevaatlik tasub olla toodetega, mille magustamiseks kasutatakse kunstlikke ülimagusaid magusaineid. Need on tavalisest lauasuhkrust sadu kordi magusamad ning kannavad enamasti nimetust naatriumtsüklamaat, atsesulfaam K, aspartaam, suklaroos jne. Selliste lisanditega tooted petavad aju ning selle tulemusel võib näiteks söögiisu suureneda, sest loodetud küllastustunnet toidust ei saabu. Kokkuvõtteks saab öelda, et erinevatest toidugruppidest koosnev mitmekesine toidulaud on see, mis annab üldise hea enestunde. Süües tasakaalustatult ja regulaarselt saab vältida isusööste ning seeläbi on võimalik hoida ka maiustamine kontrolli all. Samas tasub olla teadlik ja tark tarbija, et osata teha häid valikuid ka siis, kui on soov maiustada. Parimad suhkruallikad on looduslikud ning need mis veresuhkrutaset vähem kõigutavad.


Kui nüüd mooside juurde tagasi tulla, siis meie e-poes on palju ilma lisatud suhkruta moose.


2019-09-17 11:41:13

0